Chorzowski Teatr Ogrodowy – z tarczą, ale w sieci

Ponieważ za pośrednictwem internetu można doświadczać teatru tylko połowicznie, proponujemy siedem zarejestrowanych specjalnie dla Was spektakli teatralnych (i niesztampowo-świątecznego koncertu!) na zakończenie czternastego sezonu ChTO – mówi Naczelny Ogrodnik, Sergiusz Brożek.

Startujemy 24 grudnia o 12:00.

www.chto.pl 

Widzowie będą mogli nieodpłatnie obejrzeć gwiazdorskie spektakle dla dorosłych: SEKS POLSKI Rafała Rutkowskiego, KOLEGĘ MELA GIBSONA oraz MIANUJOM MIE HANKA Teatru Korez, OSKARA I RUTH Teatru Bez Sceny, LILKĘ, CUD MIŁOŚCI (Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska). Do tego spektakl-niespodziankę w sylwestra, a także wydarzenia dla najmłodszych (w tym – spektaklowe).

Wszystkie wydarzenia online będą dostępne do 31 grudnia do godziny 12:00.

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Start: 24 grudnia o 12:00

Finał: 31 grudnia o 12:00

Widzom Chorzowskiego Teatru Ogrodowego nieodpłatnie udostępnione zostaną

– spektakle dla dorosłych:

SEKS POLSKI (Rafał Rutkowski, Warszawa)

KOLEGA MELA GIBSONA (Teatr Korez, Katowice)

MIANUJOM MIE HANKA (Teatr Korez, Katowice)

OSKAR I RUTH (Teatr Bez Sceny, Katowice)

LILKA, CUD MIŁOŚCI (Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska)

– koncert (Jola Literska, Andrzej Rusek, Jacek Dzwonowski, czyli Rudokapela)

– linki do spektakli i słuchowisk dla dzieci

informacje o poszczególnych spektaklach:

SEKS POLSKI (Rafał Rutkowski)

tekst: Michał Łubieński

na scenie: Rafał Rutkowski

Rafał Rutkowski. Prawie ćwierć wieku na scenie. Prawie ćwierć wieku w trasie. Festiwale, benefisy, każdy wieczór w innym łóżku – Rutkowski o seksie wie wszystko. Dowiemy się, jak kochają Polacy i co z Dobrawą wyczyniał Mieszko I. Seks a patriotyzm, seks a komunizm? Nie zabraknie praktycznych i przydatnych porad. Rutkowski wyjaśni, nazwie i pokaże.

KOLEGA MELA GIBSONA (Teatr Korez)

tekst: Tomasz Jachimek

reżyseria: Waldemar Patlewicz

światło i dźwięk: Sergiusz Brożek

Tekściarz, satyryk i konferansjer Tomasz Jachimek napisał Kolegę Mela Gibsona na pohybel artystom – aktorom, których śmiesznostki bezprzykładnie i z rozbrajającą niefrasobliwością zdradza szerokiej widowni. Feliks Rzepka, ukazany w niecodziennej dla artysty sytuacji (przesłuchanie na komisariacie) jest egzemplifikacją “wybitnego” aktora, który ze szczytów sławy i popularności za sprawą jednej decyzji dyrektora teatru stacza się na samo dno scenicznego niebytu. W składanych zeznaniach, upajając się poświęconą mu uwagą komisarza, odsłania kulisy apogeum swojej sławy, blaski i cienie artystycznego żywota, niedowierzanie wobec przełomu w jego karierze i chaotyczne posunięcia, do jakich ów zawodowy zakręt go pchnął.

Mirosław Neinert, grający Rzepkę, w poczuciu pełnej bezkarności podrwiwa sobie z aktorów – chałturników, co za polonijne dolary są skłonni i Majteczki w kropeczki zaśpiewać i striptiz zrobić, obnaża sekrety osobistego życia artystów i ich rodzin (które za zasługi cierpliwości i codziennego męczeństwa winny być natychmiast kanonizowane); po piórach obrywają też krytycy – ci przychylni pospołu z przychylnymi inaczej; cięty język aktora nie oszczędza nawet sponsora przedstawienia…

MIANUJOM MIE HANKA (Teatr Korez)

tekst: Alojzy Lysko

reżyseria: Mirosław Neinert

obrazy: Grzegorz Chudy

oprawa muzyczna: Stanisław Szydło

cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan

realizacja dźwięku i projekcji: Sergiusz Brożek

na scenie: Grażyna Bułka

Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy.
Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści.
Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.

A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.

OSKAR I RUTH (Teatr Bez Sceny)

scenografia i reżyseria: Ingmar Villqist

muzyka: Olo Walicki

kostiumy: Julia Kornacka

światło: Sergiusz Brożek

na scenie: Anna Kadulska, Andrzej Dopierała

Tragikomiczne dzieje tytułowej pary małżeńskiej są kanwą poetyckiej, pełnej miłości i humoru sztuki, do której autor powrócił jako reżyser w 7 lat po premierze w teatrze Kriket z Królewskiej Huty.

Błyskotliwe, zabawne dialogi, żonglerka konwencjami dramatycznymi i teatralnymi, właściwa tylko Ingmarowi Villqistowi stylistyka teatralna zapewniają intelektualną rozrywkę i stwarzają okazję do przemyśleń i dobrej zabawy.

LILKA, CUD MIŁOŚCI

scenariusz i reżyseria: Waldemar Śmigasiewicz

scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska

muzyka: Urszula Borkowska

głos dziecka: Antonina Nowakowska

na scenie: Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska

LILKA, CUD MIŁOŚCI” to zmysłowy, pełen humoru i wzruszeń, oddający klimat dawnych lat portret fascynującej artystki – Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z Kossaków, zdrobniale nazywanej Lilką. Przedstawienie jest historią o miłości, rozpisaną na cztery aktorki podróżą przez życie tytułowej Lilki. Akcja rozgrywa się w secesyjnym Krakowie i Wiedniu, w Zakopanem, w okupowanej Warszawie. Nie brakuje tu pasji i rozczarowań, ślubów i zdrad, humoru i tęsknoty, a także… wróżb z kart i wywoływania duchów.

PAULINA HOLTZ tworzy wyrazistą postać młodej Marii, JOANNA ŻÓŁKOWSKA to Lilka ironiczna i kokieteryjna, MAGDALENA ZAWADZKA jest Pawlikowską-Jasnorzewską patrzącą na swoje życie z perspektywy czasu,  KRYSTYNA TKACZ wnosi w ten obraz dawkę muzyki.

KONCERT

Jacek Dzwonowski: skrzypce, instrumenty elektroniczne, aranżacja, miks

Andrzej Rusek: gitara basowa, aranżacja

Jola Literska: śpiew

Kompozycje autorskie Joli Literskiej i zespołu lub utwory ludowe ze zbioru „Pieśni Ludowe Miasta Katowic” Adolfa Dygacza

w autorskich aranżacjach Jacka Dzwonowskiego i Andrzeja Ruska.

Od 24 grudnia (12:00) do 31 grudnia (12:00)