Jest taka książka, która ucieszy fanów komedii kryminalnych. Marta Matyszczak w „Nocy na blokowisku” (Dolnośląskie) rozwiązuje zagadkę tajemniczego zniknięcia Szymona Solańskiego. Przywołuje też bohaterów, których odbiorcy zdążyli polubić w kolejnych tomach cyklu Kryminał pod psem: spore znaczenie ma tu aspirant Barański, powraca też Buchtowa czy Potomek-Chojarska. Róża (już nie Kwiatkowska a Solańska, ale i tak wszystkim się myli) próbuje dowiedzieć się, gdzie przepadł świeżo poślubiony detektyw – i czy martwy mężczyzna znaleziony na mysłowickim osiedlu to ktoś znajomy. W śledztwa – jak zwykle – wtrąca się Olek Szpon, pseudodziennikarz i tarcza strzelnicza dla Róży. W całej zbieraninie Gucio zachowuje największą przytomność umysłu. Komentuje wydarzenia na bieżąco i ocenia poczynania ludziny bardzo sarkastycznie. Ale rezolutny kundelek jest już zaprawiony w bojach detektywistycznych. To bohater, który wyróżnia całą serię. Marta Matyszczak jak zwykle bawi się wyrazistymi charakterami, dokłada do nich krajoznawcze wycieczki (tym razem po Mysłowicach i okolicach), a do interesującej intrygi rozpiętej między latami 80. XX wieku i teraźniejszością dokłada gęstą i dowcipną narrację.

Części odbiorców może wydawać się niemożliwe, że da się nauczyć w bardzo krótkim czasie trudnego języka na poziomie komunikatywnym, albo zgłębić program studiów z zakresu nauk ścisłych, bazując wyłącznie na dostępnych za darmo nagraniach oraz podręcznikach z bibliotek – tymczasem Scott H. Young, który proponuje ideę zostania ultrasamoukiem wie, że takie osiągnięcia są możliwe. Sam zresztą szuka wciąż nowych inspiracji i zachęca do podążania w swoje ślady. „Zostań ultrasamoukiem” (Sensus / Onepress) to poradnik, który nie obiecuje osiągania olśniewających efektów bez nakładu pracy, jednak bardzo dokładnie porządkuje wiadomości i systemy, które trzeba wybrać, żeby odnieść sukces w dowolnie wybranej dziedzinie. Przywołuje optymistyczne przykłady: dowody na to, że bycie ultrasamoukiem pozwoli się uchronić przed redukcją etatów albo da szansę na przewartościowanie swojego życia i zrobienie zupełnie niespodziewanej kariery. Jednak pójście tą ścieżką oznaczać może także piękne przygody: zwłaszcza kiedy ekstremalną naukę języka połączy się ze zwiedzaniem świata. Scott H. Young przypomina, że wystarczy marzyć, żeby dokonać niemożliwego. A w tomie – rzeczowym i zwięzłym – pokazuje, jak to osiągnąć.

Do trzech przyjaciółek znanych z minicyklu Kobiety z odzysku Izabella Frączyk dokłada czwartą: Agata właśnie uciekła sprzed ołtarza, unikając tym samym losu ofiary. W „Ryzykownych decyzjach” (Prószyński i S-ka) autorka przedstawia zmiany w jej egzystencji. Agata poznaje nowych ludzi, przekonuje się, że nawet mimo zarzekania się, że nie chce więcej mężczyzn, może spotkać kogoś wyjątkowego. Dowiaduje się też, dlaczego warto mieć przyjaciół: to dzięki Gośce i Zuzce zyskuje zatrudnienie, dom i stabilizację. Wprawdzie nie wszystkie kobiety z tomu mają tym razem szansę na spokój i realizację własnych pasji, ale to w końcu obyczajówka optymistyczna i krzepiąca – jak i cały cykl.

Jenni Hendriks i Ted Caplan decydują się natomiast na akcję burzliwą i zwariowaną. „Test na przyjaźń” (Poradnia K) swój renesans przeżywający za sprawą filmu, a w polskich realiach też szalenie aktualny to historia prawdziwej przyjaźni. Veronica – nastolatka idealna, zawsze dopasowująca się do schematów innych, doskonała uczennica, grzeczna córka i wzór cnót dowiaduje się, że jest w ciąży. To może zniweczyć jej plany pójścia na studia (a przy okazji przynieść rozczarowanie rodziców). Dziewczyna decyduje się na aborcję i w tym celu musi się wybrać – w tajemnicy przed wszystkimi – do kliniki mieszczącej się w innym stanie. Początkowo liczy na pomoc swojego chłopaka, jednak szybko przekonuje się, że nie może mu ufać. Wtedy zostaje jej jedynie Bailey, dawna przyjaciółka, uosobienie buntu i postać nieprzewidywalna. W podróży dziewczyny mają szansę na nowo się poznać i odbywają prawdziwy kurs dojrzewania – a do tego popełniają zestaw szaleństw tak charakterystycznych dla beztroskich nastolatek.

 

Izabela Mikrut